Tuesday, December 3, 2013

TankeSUS: Malasombra


Varighet:60 min
Målgruppe: 7 år

Malasombra var et skyggeteater kombinert med dans foran scenen, i tillegg var det live band, så vi virkelig fikk oppleve musikken. Sleve stykket handlet om en mann som selger skyggen sin til djevelen for en bunnløs lommebok, bare for å oppdage at uten en skygge blir han utstøtt av samfunnet. 

Før forestillingen tok vi en prat med Gaspar Morey som er regissøren til stykket. Han fortalte at det er en bit av skrekk, så vi forventet at det skulle bli en ganske skummel forestilling. Da vi spurte hva meningen med stykket var fortalte han at det egentlig ikke var noen spesiell mening med det, men om det skulle være noe så ville nok det vært demokrati eller samfunns relatert innhold. 

Selve forestillingen handlet om en jente og skyggen hennes, også er det en mann som gjør utrolig mye for å prøve å stjele skyggen fra henne. da han klarer å stjele skyggen fra henne, følte vi at han tok noe vekk fra jenta. Jenta begynte selv å jobbe på en fabrikk, mens skyggen er fanget. Til slutt finner de hverandre og står opp mot mannen.

Dette viser forskjeller i samfunnet, og at noen tror de er mer verdt enn andre. For eksempel at mannen prøver å fange jenta for at han er mye bedre.
Malasombra

Etter at vi hadde sett forestillingen var vi ganske forvirret. Vi skjønte ikke så mye av innholdet, og budskapet var veldig uklart for oss. Noe som virkelig levde opp til forventingene våre var skrekken, for det var utrolig nok skummelt. Det at målgruppen er på 7 år synes vi var utrolig lavt, og vil antageligvis være vettskremte etter forestillingen. 

Vi tenker at hvis budskapet hadde vært tydeligere, og mye lettere forståelig ville vi nok gitt stykket flere masker. Ettersom at vi som er 15 år ikke forstod så mye av budskapet vil målgruppen på 7 år være litt lavt. 


Jeg ble litt skuffet etter stykket, fordi jeg synes skyggeteater og dans virket som en veldig bra kombinasjon, og hadde gledet meg til å se stykket. Så jeg vil si at konseptet var veldig bra, men budskapet var veldig uklart.




Av oss i SUS var det bare 1 av 5 som forstod innholdet i stykket.  Nå i ettertid når jeg tenker på stykket, og har blitt forklart hva budskapet var skjønner jeg mer. Det at jeg nå forstår innholdet gjør at jeg liker stykket mye bedre. 

Vi valgte å gi dette stykket 2 og en halv teatermaske, fordi innholdet var uklart og det var utrolig komplisert å forstå. Det trekker opp at det var utrolig bra bruk av skyggene kombinert med dans. Vi skulle gjerne sett en lignende forestilling bare med et enklere budskap.
Tekst: Lise Driveklepp
Bilder: Et er tatt selv, resten er fra showbox.no

No comments:

Post a Comment