Thursday, December 5, 2013

Tanke-SUS jeg ser munnen din gå opp og ned

Tekst og regi: Stine Fevik
Varighet: 30 min
Målgruppe: fra 15 år


Jeg ser munnen din gå opp og ned  er basert på et dikt av Amalie Wergeland. Stykket handler om Amalies drømmer, forelskelse og forhold til Henrik. Forestillingen inneholder humor men samtidig alvor og sannheten om følelsene til Amalie. Vi tas med i drømmene og følelsene til Amalie, dette gjør at vi føler at vi blir kjent med og får omtanke for henne da det er en trist slutt.

Under forestillingen kommer det tre dansere som smiler og synger til julemusikk, dette tror vi i SUS at skal symbolisere at alle skal se ut som om de har det bra utenpå, uten bekjymringer eller sorger. Amalie, som er hovedrollen i stykket står og forteller om sine drømmer, fortvilelser og sorger. Hun viser tydelig med kroppsspråk hvordan hun har det.

Jeg synes stykket var bra men at det kunne bli litt ensidig da stakkars Amalie hele tiden stod stille og snakket seg gjennom forestillingen. Danserne hindret stykke i å bli kjedelig eller uinterresant og gjorde at vi fulgte med hele tiden. Vi i SUS synes at de lett og tydelig, formidlet budskapet slik at alle forstod. Jeg synes det er godt gjort å formidle det så godt på denne måten, med et vanskelig utgangspunkt fra diktet til Amalie Wergeland.

Jeg mener at stykket kan bli litt sært og ensidig for målgruppen fra 15 år. Personlig likte jeg og jentene i SUS stykket men vi tror ikke det vil falle helt i smak for alle i denne aldersgruppen. Humoren gjør stykket morsomt, men er laget med humor de voksne ler lettere av.

Vi i SUS likte godt stykket men kunne bli litt sært i lengden. Derfor velger vi å gi stykket 3 av 5 teatermasker.

Skrevet av: Martine Karlsnes


No comments:

Post a Comment